• Theatergroep De Toneelmakerij
  • Genre Theater
  • Duur 90 minuten
  • Leeftijd 15+

Na De Storm en Macbeth in de Shakespeare- reeks

Coltofs versie van Lear begint als een realitysoap, live gefilmd op het toneel. Overal camera’s, nergens privacy. Lear, oud en moe, verdeelt zijn rijk onder zijn drie dochters. De dochter die haar liefde het beste toont, krijgt het grootste deel. Maar de jongste dochter Cordelia weigert, zij kapt met de schijnwereld waarin zij al haar hele jeugd leeft. Lear verstoot haar en verdeelt zijn rijk onder zijn twee andere dochters. Pas als het filmdoek valt en de camera’s uitstaan, ziet hij hoe hij zich heeft laten verblinden en zijn kinderen heeft opgeofferd aan egoïsme en zelfoverschatting.

Zijn eenzaamheid wordt gedeeld door Gloucester. Ook hij verkiest maar al te graag de gespeelde liefde van zijn bastaardzoon boven de oprechte liefde van zijn jongste zoon. 

De pers over Lear:


Noordhollands Dagblad:
Voor de zoveelste keer laat regisseur Liesbeth Coltof zien dat de eenvoudigste middelen op toneel het mooist werken.
Theaterkrant:
'Roel Adam zet met heel terughoudend spel een indrukwekkende koning Lear neer'
'Het live-videowerk van Arjan Kruidhof is ronduit schitterend'
Volkskrant: 
'Lear biedt herkenning voor jongeren die strijden om aandacht in gezin

lees meer recensies 

* * * *

Ja, Liesbeth Coltof weet wel hoe vijftienjarige aan Shakespeare kunt krijgen..• Coltof geeft een eigen speelse draai aan ‘Lear’

Parool

Credits

  • Theatergroep De Toneelmakerij
  • Regie Liesbeth Coltof
  • Tekst William Shakespeare
  • Dramaturgie Paulien Geerlings
  • Decor Guus van Geffen
  • Kostuums Carly Everaert

Uitgelicht